(Nie)zwykła Matematyka II
W roku szkolnym 2023/24 zespół matematyczny za zgodą autorek projektu p. Agnieszki Pabiniak i p. Izabeli Pietrzak ze Szkoły Podstawowej nr 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi, postanowił wdrożyć w naszej szkole innowacje p.t. „(Nie)zwykła Matematyka II”. Innowacja trwa od września do czerwca i obejmuje klasy IV – VIII. Zaangażowani są wszyscy matematycy, a innowacja będzie prowadzona zarówno na lekcjach matematyki, lekcjach wychowawczych jak i podczas zajęć dodatkowych.
Projekt innowacji powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową i jest odpowiedzią na często zadawane pytania przez uczniów: "a do czego nam się ta wiedza przyda, po co się tego uczymy”.
CELE innowacji
Cele główne:
1. Rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.
2. Poszerzenie, pogłębienie wiedzy na temat liczb i działań na nich oraz figur geometrycznych, integracja wiedzy szkolnej i pozaszkolnej, doświadczeń uczniowskich i ich aktywnego działania.
3.Uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce i codziennym życiu ma matematyka.
4. Poznanie własnego miejsca zamieszkania i jego mieszkańców poprzez udział w projekcie.
5.Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz wzmacnianie motywacji poznawczej.
6. Propagowanie umiejętności i wiedzy matematycznej w środowisku lokalnym.
7. Integracja środowisk biorących udział w projekcie.
8. Rozwijanie umiejętności społecznych (praca w zespole, pełnienie ról, odpowiedzialność) oraz kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, samorządność.
Cele szczegółowe:
- pokazanie związku matematyki z życiem codziennym,
- dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie,
- swobodne posługiwanie się matematyką w życiu codziennym,
- rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników,
- rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji,
- zachęcanie do myślenia ekonomicznego,
- kształtowanie wyobraźni geometrycznej,
- wykorzystanie nowoczesnych metod technologicznych jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy,
- rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesu,
- kształtowanie u uczniów kreatywności i aktywności,
- kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa,
- zdobywanie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej.
Matematyczne święta niematematyczne (1)
8 września z klasą 4c obchodziliśmy Dzień Dobrych Wiadomości - zadanie 1. z III modułu.Uczniowie poznawali różne rodzaje szyfrów oraz rozkodowywali zaszyfrowane miłe wiadomości. Dla większości uczniów było to pierwsze zetknięcie z szyframi, ale bardzo im się podobało. Byli zdziwieni, że na matematyce mówimy o kodach, szyfrach, a to przecież także, a może przede wszystkim nauka logicznego myślenia.
Matematyczne święta niematematyczne (2)
Światowy Dzień Kropki 15 września. Uczniowie klasy 7c świętowali projektując kolorowe mandale. Tworzyli konstrukcje za pomocą cyrkla, a następnie je kolorowali. Wszyscy bardzo się zaangażowali, dzięki temu wyszła całkiem niezła kolekcja. Moduł X zadanie 3
Ile kosztuje kilogram przypraw?
Podczas jednej z październikowych lekcji matematyki uczniowie klasy 8 b obliczali ile kosztuje kilogram przypraw. Jakież było zdziwienie, gdy okazało się , że np. za kilogram majeranku lub cynamonu trzeba zapłacić ponad 200 zł. Aby zadanie nie było zbyt oczywiste, to opakowania zawierały oprócz tradycyjnych wag 5 g, 10 g, czy 20 g, również 7g, 8g oraz 17g.
Matematyczna sztafeta
W słoneczny październikowy dzień uczennice klas siódmych i ósmych korzystając z ładnej pogody oraz pustego boiska tudzież sali gimnastycznej biegająco powtarzały działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych - moduł III zadanie 5. Efekty połączenia ruchu z matematyką bardzo pozytywnie zaskoczyły uczestniczki sztafety - udało im się pobić ich własny rekord w liczbie rozwiązanych zadań. Pomysł matematycznej sztafety bardzo się wszystkim spodobał i na pewno jeszcze będzie wykorzystany przy okazji omawiania innych tematów.
Szalone liczby
W dniach: 27.10 .23 oraz 3.11.23 na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijających z matematyki zostało zrealizowane zadanie 10. z II modułu. W zajęciach uczestniczyło 10 uczniów klas szóstych, którzy są zainteresowani rozszerzeniem swoich wiadomości z matematyki. Uczniowie zostali podzieleni na 5 grup. Grupy miały za zadanie wykonać prezentacje dotyczące różnego rodzaju liczb: liczby pierwsze, liczby złożone, liczby doskonałe, liczby zaprzyjaźnione, liczby trójkątne. Poszczególne grupy zaprezentowały informacje dotyczące poszczególnych zagadnień, pozyskane z Internetu. Wywiązała się dyskusja. Uczniowie zadali wiele ciekawych pytań np.: Dlaczego liczby 0 i 1 nie są ani pierwsze ani złożone? Czy kolejne liczby trójkątne można wyznaczać za pomocą jakiegoś wzoru? W jaki sposób można odszukać liczby doskonałe? Gdy odpowiedzi na niektóre pytania okazały się zbyt trudne dla uczniów dyskusję wspierał nauczyciel np.: została podana metoda Euklidesa znajdowania liczb doskonałych. Zajęcia okazały się dla uczniów ciekawe. Rozszerzyli oni sobie informacje z lekcji dotyczące liczb pierwszych i złożonych a także poznali nowe zagadnienia dotycząca liczb doskonałych, zaprzyjaźnionych i trójkątnych. Na zajęciach uczniowie ćwiczyli umiejętność pozyskiwania i prezentowania informacji z matematyki, odpowiedzi na pytania oraz współpracę w grupach.
Matematyczna piramida
Poranna rozgrzewka umysłu. Uczniowie z klas czwartych co tydzień na wstępie zajęć dodatkowych ćwiczą tabliczkę mnożenia - układają kubki, nakrętki, klocki. Moduł IV zadanie 7.
Quiz interdyscyplinarny
Lekcja matematyki razem z lekcją geografii - moduł II zadanie 9. Czwartoklasiści ćwiczyli porównywanie liczb rozwiązując drużynowo quiz matematyczny dotyczący geograficznych rekordów Polski. Każde pytanie było dwuczęściowe np. Jaka jest najdłuższa rzeka Polski? Jaka jest jej długość? Do pierwszego pytania podane były cztery możliwości. Do drugiego widełki np. 1045 km < … <1055 km . Przy pierwszym pytaniu punktowana była tylko prawidłowa odpowiedź. W drugiej części każdy zespół zdobywał punkty, jednak ich liczba była zależna od bliskości poprawnej odpowiedzi – 1pkt drużyna(y), która(e) była najdalej, 2pkt kolejna itd. aż do najlepszej. To wprowadziło dużo dynamiki, częstych zmian liderów, dużej dawki emocji i dobrej zabawy.
Piłka piłce nierówna
Na lekcji matematyki czwartoklasiści skorzystali z zasobów szkolnego kantorka z piłkami. Uczniowie szacowali masy wypożyczonych piłek, następnie dokonywali dokładnego pomiaru na wadze. Otrzymane wyniki w gramach zamieniali na wyrażenia dwumianowane np. z dekagramami, ćwicząc przy okazji zamianę jednostek masy. Kolejny raz propozycja działań projektowych spotkała się z dużym zaangażowaniem ze strony uczniów. Moduł VII zadanie 7.
Logika od święta
W grudniu uczniowie zmierzyli się z matematyczno – logicznymi zadaniami na każdy dzień. Moduł I zadanie 3. Ćwiczyli wytrwałość i systematyczność próbując rozwiązać codziennie inną zagadkę. W zabawie wzięło udział 29 uczniów w budynku nr 1 i 39 uczniów w budynku nr 2. Najwytrwalszym udało się rozwiązać poprawnie ponad połowę zadań.
Logika kartki papieru (1) - składanie figur geometrycznych metodą orgiami.
Na dodatkowych zajęciach rozwijających z matematyki piątoklasiści składali sześciany metodą orgiami. Do wykonania takiej kostki przygotowali po 6 kwadratowych karteczek o jednakowym wymiarze np. 20 cm x 20 cm bez użycia kleju i nożyczek. Bardzo spodobał się
pomysł, aby bryły były różnokolorowe, więc wykorzystali po 6 karteczek w różnym odcieniu. Zajęcia z orgiami dały uczniom wiele radości i satysfakcji, ponieważ praca w grupie pobudziła do twórczego myślenia i szybko dała poczucie sukcesu.
Logika kartki papieru (2) - zajęcia z wykorzystaniem tangramów
Tangram to chińska łamigłówka- układanka, która również została wykorzystana na zajęciach rozwijających. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych powstałych przez rozcięcie kwadratu. Są nimi: kwadrat, równoległobok i 5 różnych trójkątów prostokątnych. Założeniem łamigłówki jest ułożenie wszystkich 7 elementów w taki sposób, aby na podstawie obrazka konturowego odtworzyć dany kształt. Elementy te muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Takie ćwiczenia doskonale kształtują wyobraźnię, logiczne myślenie, a także sprawność manualną. Uczniowie klas piątych po raz pierwszy korzystali z tego sposobu układania obrazków. Na początek układali gotowe obrazki na podstawie wzoru. Było to dla uczniów dużym wyzwaniem. Nie wszyscy od razu wiedzieli, w jaki sposób ułożyć figurę. Na szczęście wszystkim się udało i z zadowoleniem stwierdzili, że były to interesujące zajęcia. Moduł I zadanie 8.
Czytamy paragony
W dniu: 16.02.24 na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijających z matematyki zostało zrealizowane zadanie „Czytamy paragony – co to jest VAT, jakie stawki obowiązują w Polsce, na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.” / projekt III.9 /. W zajęciach uczestniczyło 8 uczniów klas szóstych, którzy są zainteresowani rozszerzeniem swoich wiadomości z matematyki. Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy. Grupy miały na zadanie wykonać prezentacje dotyczące różnego rodzaju paragonów zawierających ceny towarów: netto, brutto, VAT. Grupy zaprezentowały też informacje pozyskane z Internetu. Wywiązała się dyskusja. Uczniowie zadali wiele ciekawych pytań np.: Jak się oblicza podatek VAT? Jakie są stawki VAT? Dlaczego jest kilka stawek VAT? Dlaczego państwo pobiera ten podatek, który powoduje, ze płacimy więcej za usług i towary? Na co idą pobierane podatki? Gdy odpowiedzi na niektóre pytania okazały się zbyt trudne dla uczniów dyskusję wspierał nauczyciel. Następnie uczniowie wykonali kilka zadań dotyczących obliczeń procentowych związanych z podatkiem VAT na podstawie posiadanych paragonów np.: obliczanie ceny brutto lub stawki VAT. Zajęcia okazały się dla uczniów ciekawe. Rozszerzyli oni sobie informacje z lekcji dotyczące spraw związanych z podatkami. Na zajęciach uczniowie ćwiczyli umiejętność pozyskiwania i prezentowania informacji, odpowiedzi na pytania oraz współpracę w grupach.
Matematyka i sztuka (1)
Ćwiczenia z przeliczania długości w skali. Zadaniem czwartoklasistów było zmierzenie odpowiednich długości w modelu, przeliczenie ich w skali, wykonanie rysunków z zachowaniem skali. Dodatkowo korzystając z podanej skali modelu można było obliczyć wymiary pojazdów w rzeczywistości.
Matematyka i sztuka (2)
W ramach powtórki z geometrii czwartoklasiści stworzyli na lekcji lapbooki geometryczne. Moduł VI zadanie 7.
Stacje zadaniowe
Nauka połączona z ruchem czyli stacje zadaniowe to ulubiony sposób pracy czwartoklasistów na matematyce. Moduł V zadanie 9.
Uczniowie klasy 4 i 5 w ramach projektu (Nie)zwykła matematyka zrealizowali zadanie 5 z Modułu IV pt. Szkieletowe konstrukcje. Uczniowie tworzyli szkielety graniastosłupów i ostrosłupów o rożnych podstawach z materiałów, które otrzymali: wykałaczek i plasteliny. Poznawali pojęcia wierzchołków, krawędzi podstawy i krawędzi bocznych. Wspólne tworzenie szkieletów brył było świetną okazją do doskonalenia pracy w zespole i kreatywności młodych budowniczych.