Sprawozdanie z realizacji projektu „Zwierzęcy alfabet"
Informacje ogólne
Projekt „Zwierzęcy alfabet" był realizowany w klasie 2b i 2d w roku szkolnym 2024/2025. Głównym założeniem było rozwijanie zainteresowań uczniów oraz popularyzacja wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej w sposób interdyscyplinarny.
Cele projektu
Projekt „Zwierzęcy alfabet" miał na celu wszechstronne rozwijanie kompetencji uczniów. Dążyliśmy do pogłębiania wiedzy dzieci o otaczającym je środowisku przyrodniczym, umożliwiając im poznawanie zarówno znanych, jak i mniej znanych gatunków zwierząt. Istotnym elementem projektu było też rozwijanie umiejętności plastycznych poprzez tworzenie prac artystycznych związanych z poznanymi zwierzętami, co pozwoliło dzieciom wyrazić swoją kreatywność i doskonalić sprawność manualną. Dodatkowo, zajęcia wspierały rozwój językowy uczniów – utrwalały umiejętność dokonywania analizy i syntezy głoskowej wyrazów oraz kształciły zdolność budowania spójnych i logicznych wypowiedzi ustnych na temat poznawanych zwierząt. Projekt miał również na celu rozbudzenie naturalnej ciekawości poznawczej dzieci oraz kształtowanie postaw szacunku wobec przyrody i odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Organizacja i przebieg zajęć
Zajęcia odbywały się raz w miesiącu. Każda lekcja poświęcona była jednemu zwierzęciu, które uczniowie poznawali poprzez:
-
karty pracy zawierające różnorodne informacje i ciekawostki,
-
prezentacje multimedialne i filmy przyrodnicze,
-
różnorodne formy aktywności poznawczej,
-
wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnych technik i materiałów.
Efekty realizacji projektu "Zwierzęcy alfabet"
Projekt "Zwierzęcy alfabet" przyniósł bardzo zadowalające efekty w obszarze edukacyjnym i rozwoju kompetencji społecznych uczniów. W zakresie osiągnięć edukacyjnych, uczniowie znacząco pogłębili wiedzę o różnorodnych gatunkach zwierząt, udoskonalili umiejętności plastyczne, utrwalili analizę i syntezę głoskowa wyrazów, rozwinęli umiejętność spójnych wypowiedzi ustnych oraz nauczyli się efektywnie wyszukiwać informacje.
Ponadto, projekt przyczynił się do wzrostu motywacji do samodzielnych poszukiwań, rozwijania umiejętności pracy zespołowej i indywidualnej, kształtowania postaw proekologicznych, a także poprawy relacji między uczniami i nauczycielem. Innowacyjne podejście zastosowane w projekcie nie tylko przełożyło się na lepsze wyniki w nauce, ale także rozwinęło zainteresowania i umiejętności uczniów, kształtując ich jako świadomych i odpowiedzialnych obywateli dbających o środowisko.