Sprawozdanie z realizacji projektu „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”
Informacje ogólne:
Projekt „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna” był realizowany w klasach 2b i 2d w roku szkolnym 2024/2025. Głównym założeniem było rozwijanie wiedzy uczniów o ich najbliższym otoczeniu poprzez interdyscyplinarne działania edukacyjne.
Cele projektu:
Projekt „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna” miał na celu wszechstronne rozwijanie kompetencji uczniów poprzez badanie ich najbliższego środowiska. Dążyliśmy do:
-
Pogłębiania wiedzy o otaczającym środowisku, zaczynając od poznania domów, okolicy, miasta i kraju.
-
Rozwijania umiejętności plastycznych uczniów poprzez tworzenie prac artystycznych inspirowanych elementami charakterystycznymi dla ich domu, miasta i krajobrazu ojczyzny. To pozwoliło dzieciom wyrazić swoją kreatywność i wzmocnić więź z miejscem zamieszkania.
-
Rozbudzania naturalnej ciekawości poznawczej dzieci oraz kształtowania postaw szacunku wobec przyrody ojczystej, dziedzictwa kulturowego ich miasta i kraju, oraz odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Organizacja i przebieg zajęć:
W ramach projektu każda klasa zobowiązana została do przeprowadzenia 6 zadań wybranych spośród tych zaproponowanych przez Organizatora. Punktem wyjścia do dyskusji i aktywności związanych z tematem „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna” było zadanie obowiązkowe związane z poznaniem swojej małej ojczyzny.
Uczniowie poznawali swoje miasto i swoją ojczyznę poprzez:
-
Prezentacje multimedialne i filmy dotyczące Polski,
-
Wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnych technik i materiałów, inspirowanych elementami ich domów i miasta.
Efekty realizacji projektu „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”:
Projekt „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”, bazując na tematyce patriotycznej, przyniósł bardzo zadowalające efekty w obszarze edukacyjnym i rozwoju kompetencji społecznych uczniów, wzmacniając ich świadomość związku z najbliższym otoczeniem. W zakresie osiągnięć edukacyjnych, uczniowie znacząco pogłębili wiedzę o swoim kraju, zwyczajach i tradycjach oraz nauczyli się efektywnie wyszukiwać informacje o polskiej przyrodzie, historii i kulturze ich miasta i kraju.
Ponadto, projekt uczył szacunku do dziedzictwa kulturowego w obszarze domu, miasta i ojczyzny, a innowacyjne podejście zastosowane w projekcie rozwinęło zainteresowania i umiejętności uczniów, kształtując ich jako świadomych i odpowiedzialnych obywateli dbających o swoje środowisko naturalne i kulturowe, zaczynając od tego najbliższego – ich domu, miasta i ojczyzny.