2018/2019

Jak nie czytam jak czytam

7 czerwca w naszej szkole odbyła się akcja – Jak nie czytam, jak czytam. Dzieci w tym dniu przyniosły do szkoły swoje ulubione książki, którymi podzieliły się z innymi. W galerii przedstawimy zdjęcia, które dokumentują, że lubimy książki i lubimy je czytać. 

Ciekawa lekcja języka polskiego - lektura szkolna inaczej

W trakcie roku szkolnego zainteresowani uczniowie klas 4c i 4d podjęli się wykonania makiet stanowiących artystyczne nawiązanie do omawianych lektur z języka polskiego. Najwięcej inspiracji dostarczyły dwie książki – „Tajemniczy ogród” i „Opowieści z Narnii”. W galerii zdjęć możemy obejrzeć wybrane prace młodych artystów wraz z opisem własnego autorstwa.

 

„Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett

Makieta przedstawia wygląd tajemniczego ogrodu po uporządkowaniu go przez Mary (Lennox) i jej przyjaciół Dicka (Soverby) i Colina (Cravena). Zawiera najbardziej charakterystyczne elementy ogrodu takie tak: huśtawka, altana, ławki, skakanka i piękny staw. Jest też widok na posiadłość lorda Archibalda Cravena.

Ewelina R. 4d 

 

„Opowieści z Narnii” – Clive Staples Lewis

Makieta przedstawia książkę pt” „Opowieści z Narnii”. Na makiecie ukazany został zamek Białej Czarownicy wraz z zamrożonymi zwierzętami i królową siedzącą na swoim tronie. Widać również kamienny stół, jamę bobrów, namiot Aslana oraz szafę, przez którą przechodziło się do świata Narnii. Do makiety zostały użyte takie materiały jak: styropian, z którego zrobiona jest podstawa, do figurek zwierząt i królowej siedzącej na tronie wykorzystana została plastelina, z której została wykonana, także latarnia, obrośnięta przez tajemniczy las, do którego użyto srebrnych gałązek. Pudełka plastikowe to zamek oraz kamień. Z niego powstał kamienny stół, a do szafy wykorzystano panele. Natomiast jama bobrów to pojemnik na jajka, do której prowadzi kładka zrobiona z patyczków naklejonych na papier. Zostały także użyte przygotowane zwierzęta zrobione z bloku, pomalowane i naklejone na patyczki, które były ich podstawą. Jej przygotowanie zajęło nam ok. 12 godz. Pomagali nam także dorośli.

A jednak największą rolę odegrała praca zespołowa. Praca przy makiecie była wspaniałą zabawą i nauką.

Martyna Ś. i Kasia C. 4c

 

Makieta przedstawiała nasz ulubiony rozdział z książki ,,Lew, Czarownica i Stara Szafa”. Jest to rozdział pod tytułem ,,Dzień u Bobrów”. Przedstawia spotkanie dzieci ze zwierzętami. Wykonanie pracy zajęło nam tydzień. Spotykałyśmy się po lekcjach oraz w sobotę, żeby zrobić makietę. W niektórych elementach pomagali nam rodzice. Praca stoi na kartonie, a zrobiona była z: gipsu, pudełek po jajkach, modeliny, plasteliny, ozdobnych gwiazdek i cekinów, skrawków materiałów, sztucznego śniegu, gałązek świerku oraz dębu, kamieni i steropianu. Wszystko malowałyśmy farbami. Większość rzeczy przyklejałyśmy klejem w płynie, ale niektóre klejem na gorąco.

Wiktoria G. oraz Zuzanna B. klasa 4d

Spotkanie z aktorem książki pt: „ Cukierku, Ty łobuzie” Panem Waldemarem Cichoniem

W maju uczniowie klas I – III spotkali się z autorem lubianej książeczki – lektury pt: „Cukierku, Ty łobuzie” Panem Waldemarem Cichoniem. Pozostałe tytuły serii to „Nie martw się, Cukierku!”, „Popraw się, Cukierku!”, „Jak się masz, Cukierku?”, „Gdzie jesteś, Cukierku?”, „Dziękuję Ci, Cukierku”, „Co słychać, Cukierku?” oraz „Dasz radę, Cukierku!”. Twórcą ilustracji do wszystkich książek jest pan Dariusz Wanat.

Autor, opowiadał w jaki sposób powstały opowiadania o kocie Cukierku i jaki jest główny bohater serii. Zachęcał dzieci do czytania innych książek swojego autorstwa, np. serii „Jeśli się zgadzasz zaszczekaj dwukrotnie!”, której bohaterem jest bardzo mądry pies, oraz książki pod tytułem „Skrzat”.

Waldemar Cichoń jest też autorem dwóch książek o historii Górnego Śląska – „Zdarziło sie na Ślonsku. Łopowieści niysamowite niy ino dlo bajtli” oraz „Tam, kaj rodzom sie djamynty”. Napisane po polsku i śląsku, poświęcone są wielkim postaciom, które urodziły się w tym regionie.

Dzieciom bardzo podobało się spotkanie z autorem książek. Bardzo dziękujemy za spotkanie.

Pasowanie na czytelnika - 2019

Dnia 9 stycznia 2019 r. uczniowie klas pierwszych zostali pasowani na czytelników Biblioteki Szkoły Podstawowej 28 w Bielsku-Białej.

Uczniowie zapoznali się z regulaminami biblioteki i z księgozbiorem. Wiedzą w jaki sposób należy dbać o książeczki wypożyczane z każdej biblioteki, a także o książki, które mają w swojej domowej biblioteczce.

Uczniowie zostali pasowani na czytelnika i podpisali „własną krwią” zobowiązanie. Wypożyczyli pierwszą książkę.

Zapraszamy wszystkich czytelników naszej szkoły do korzystania z zasobów naszej biblioteki.

Co warto przeczytać cz.2

Recenzja powieści L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza.      

Książkę ”Ania z Zielonego Wzgórza” poznałem jako lekturę, ale mogę ją polecić z czystym sumieniem moim rówieśnikom jako dobrą powieść obyczajową. Została ona napisana przez Lucy Maud Mongomery w latach 1905-1906 w Kanadzie. Opowieść stworzona na początku XX wieku nadal omawia występujące aktualnie problemy dzieci i młodzieży.

Powieść opowiada historię  sieroty – Ani Shirley – adoptowanej przez rodzeństwo Marylę i Mateusza, mieszkających na Zielonym Wzgórzu.  Książka opisuje losy głównej bohaterki od czasu adopcji, poprzez czasy szkolne do dorosłości. Poznajemy wspólnie historię przyjaźni Ani z Dianą, Gilbertem, zabawne sytuacje w szkole i okolicach Avonlea. Podczas pobytu w gospodarstwie na Zielonym Wzgórzu (5 lat) Ania dorasta zmienia się i sprawia swoim opiekunom mnóstwo problemów wychowawczych. Najbardziej śmieszny fragment powieści według mnie to kiedy Gilbert nazwał Anie ”marchewką” a w odpowiedzi dziewczynka uderzyła go tabliczką. Najbardziej smutna część książki to przedostatni rozdział, w którym jeden z bohaterów umiera. Powieść zawiera wiele różnych wątków, przez co jest ciekawa i interesująca oraz dobrze się ją czyta. Wiele dowiedziałem się z niej o życiu dzieci w drugiej połowie XIX wieku. Historia Ani nauczyła mnie wiary, że marzenia mogą się spełnić, jeśli  pracuje się na nie każdego dnia.

Książka zrobiła na mnie dobre wrażenie, ponieważ już od pierwszej strony wciąga nas atrakcyjna fabuła napisana prostym językiem. Akcja powieści toczy się szybko przenosząc nas z każdym rozdziałem do kolejnych przygód w życiu Ani. Książkę tę polecam wszystkim kolegom i koleżankom w moim wieku.

 

Miłosz,kl. 5

Co warto przeczytać

Recenzja powieści C. S. Lewisa, Lew, czarownica i stara szafa.

Moja ulubiona książka to Opowieści z Narnii, część 1. Nosi ona tytuł Lew, czarownica i stara szafa. Jestem w trakcie jej czytania, ponieważ to nasza lektura szkolna.

Lubię wieczorem zanurzyć się w ciekawych przygodach bohaterów. Ta powieść jest przykładem tego, że dobroć zawsze  wygrywa oraz że nigdy nie można się poddawać. Są tam momenty, w których można się popłakać albo w których można się cieszyć razem z bohaterami.

Niektóre momenty w tej lekturze były straszne, a niektóre miłe. Bardzo podobały mi się wszystkie rozdziały, a szczególnie rozdział 7, 8, 10, 11. Jestem ciekawa, co będzie w kolejnych częściach cyklu Opowieści z Narnii. Przygoda, w której czwórka rodzeństwa przeszła przez szafę była magiczna, ponieważ od tej historii zaczęły się przygody w Narnii, tajemniczej krainie pod rządami złej Białej Czarownicy. Główni bohaterowie zmuszeni są walczyć z niegodziwością i podłością Białej Czarownicy. Kiedy rozgrywała się pierwsza walka Piotra obrzydziło mnie to, jak chłopiec wyjął miecz cały we krwi. To było najbardziej ohydne. Dom czarownicy budzi grozę – pełno w nim posągów. Jeśli sięgniecie po tę książkę, dowiecie się, gdzie tkwi tajemnica tych posągów.

     Niektórzy czytelnicy nie mogli uwierzyć, że istnieje coś takiego jak Narnia. Wystarczy jednak odrobina wyobraźni. Jak każda książka, ta również ma plusy i minusy. Według mnie takie:

MINUSY

-akcja zawiera budzące grozę momenty,

-niektóre wątki są smutne.

PLUSY

-akcja płynie szybko, jest wciągająca,

-świat przedstawiony rozwija wyobraźnię,

-uczy ortografii [tak jak każda książka].

  

Zuzanna B, kl. 4d.    

25 listopada - Światowy Dzień Pluszowego Misia

Święto to powstało na pamiątkę wydarzeń w 1902 r. Prezydent Stanów Zjednoczonych – Teodor Roosvelt wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie. Gdy historię przeczytał pewien producent zabawek postanowił zrobić nową zabawkę dla dzieci w postaci misia i nazwał go Teddy Bear, co było oczywistym nawiązaniem do imienia prezydenta USA.

Święto obchodzimy dopiero od 2002r., kiedy to pluszowy miś obchodził swoje setne urodziny.

28 listopada w naszej szkole klasy 2 uczestniczyły w zajęciach związanych z Światowym Dniem Pluszowego Misia. Dzieci przyniosły do biblioteki swoich ulubieńców. Słuchały fragmentu bajki Czesława Janczarskiego pt: „ Miś Uszatek i przyjaciele”. Poznawały różne misie z dawnych bajek na dobranoc: Misia Colargola, Misia Yogi, Misia Uszatka, Gumisie i innych. Układały misiowe puzzle a także oglądały fragmenty bajek.

Dobrze mieć misia – pluszowego przyjaciela, do którego można się przytulić i ….np: zasnąć.

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

W październiku pod patronatem biblioteki szkolnej odbyły się obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Z tego też powodu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie organizowanym przez sieć sklepów „Biedronka” pt. „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Uczniowie otrzymali albumy, a klasy maskotki oraz książki. Celem konkursu było zaangażowanie i zmotywowanie uczniów do głośnego czytania, które uczy samodzielnego myślenia, rozwija wyobraźnię, ćwiczy pamięć i koncentrację.

Uczniowie klas pierwszych i drugich wraz z wychowawcami  uczestniczyli w obchodach Dnia Czytania na terenie biblioteki szkolnej i świetnie się bawili. Celem zajęć było zdobycie medalu „Młodego czytelnika”. Każda klasa znakomicie zrealizowała i wykonała pięć zadań, podczas których dzieci: wysłuchały bajki, odpowiedziały na pytania dotyczące jej tekstu, rozpoznały imiona Słodziaków, zagrały w grę planszową, zaśpiewały piosenkę. Następnie uczniowie wykonali prace plastyczne będące dalszymi losami bohaterów książki, po to, by wziąć udział w ogólnopolskim konkursie czytelniczym. Dziękujemy nauczycielom i uczniom za zaangażowanie.

Koordynatorzy projektu:

Agnieszka Gawron i Anna Kiedroń

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W Szkole Podstawowej nr 28 w Bielsku – Białej w latach 2018-2020 będzie realizowany Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa dotyczący wspierania w latach 2016–2020 organów prowadzących szkoły w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Dzięki środkom pozyskanym w ramach tego programu, biblioteka szkolna wzbogaciła swój księgozbiór o 162 tytuły, czyli ponad 800 egzemplarzy lektur oraz powieści dla dzieci i młodzieży.