Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

SAY HELLO TO JOHN! – EXPLORE THE CULTURE OF ENGLISH-SPEAKING COUNTRY

Naturalną cechą dziecka jest ciekawość. Chce poznawać świat wszystkim zmysłami by móc go doświadczyć jak najpełniej. Na tej zasadzie opiera się nasza innowacja.

Język angielski towarzyszy obecnie człowiekowi od najmłodszych lat. Dzieci już w przedszkolu mają kontakty z tym językiem, którego znajomość jest niezbędna współcześnie. Nasza innowacja łączy potrzebę poznawania z elementami wiedzy o kulturze i języku angielskim. Jej realizacja zaspokoi ciekawość dzieci oraz zachęci do myślenia, porównywania, opowiadania, uruchomi wyobraźnię.

Prowadząc lekcje języka angielskiego w klasach I – III zauważono, że uwaga w podręcznikach skierowana jest w największej części na poznawanie przez dzieci nowych słów i zwrotów, umiejętność właściwego reagowania na wypowiadane zdania, powtarzanie znanych schematów komunikacyjnych. Bardzo rzadko, a w niektórych wydawnictwach w ogóle nie jest poruszana tematyka szeroko rozumianej kultury krajów anglojęzycznych. Postanowiłyśmy naszymi zajęciami w ramach innowacji wypełnić tą lukę. Nasze zajęcia połączą naturalną chęć zdobywania wiedzy o świecie, która występuje u dzieci w tym wieku z prowadzonymi w atrakcyjnej formie spotkaniami, których model działania dodatkowo zachęci ich uczestników do próbowania, uczestniczenia i zdobywania informacji.

                                                                                                                                                                                 mgr Anna Mąkinia i mgr Magdalena Lazarko – autorki innowacji

                                                                                                                                                                                Flagi państw anglojęzycznych

W czasie zajęć dzieci obejrzały prezentację dotyczącą flag krajów anglojęzycznych, rozmawialiśmy też o ciekawostkach związanych z Wielką Brytanią, Walią, Szkocją, Irlandią, USA, Kanadą, Australią i Nową Zelandią.

W galerii można obejrzeć zdjęcia wykonane podczas prac nad flagami Wielkiej Brytanii, Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz gotowe flagi i ich autorów.                                                                                                              

Królowe, księżniczki i piłkarze

Zajęcia drugie dotyczyły Anglii, zaczęliśmy je od próbowania angielskich smaków. Krótką chwilę zajęła nam rozmowa o Anglii, legendzie o św. Jerzym, monarchii brytyjskiej oraz najsłynniejszych klubach piłkarskich. Następnie dziewczynki projektowały suknie dla królowej Elżbiety II, lady Diany i księżnej Kate. Chłopcy zajęli się piłkarzami klubów Liverpool i Arsenal oraz wyglądem boiska. Efekty ich pracy można oglądać w galerii.

Tea Time, angielskie piosenki

Na trzecich zajęciach uczniowie mieli okazję spróbować prawdziwej angielskiej herbaty – pitej z mlekiem. Urządziliśmy teatime, nauczyliśmy się słów (tea, teapot, teaspoon, teacup, sugar, milk, honey…). Herbatę w czasie teatime piliśmy z teacup. Dzieci miały okazję spróbować angielskich przekąsek. Po teatime poznawali angielskie przeboje, a później ruszyliśmy do tańca. Pląsali w rytm tradycyjnego Morrisona, jak i współczesnych przebojów – The Beatles i Spice Girls.

Tea Time

Na zajęciach czwartych przypomnieliśmy słówka i zwroty związane ze zwyczajem picia herbaty w Anglii. Dzieci miały okazję zaprojektować swoje własne filiżanki i spodki – wykonywaliśmy je z plasteliny. Na zakończenie zajęć zagraliśmy w grę „Who took the cookie from the cookie jar?”

Meg and Mog

Na zajęciach 5 towarzyszyli nam bohaterowie angielskiej książki „Meg and Mog” czyli czarownica Meg, jej kot Mog i sowa Owl. Poznawaliśmy nowe słowa czytając o przygodach Meg i Mog. Bohaterowie tej klasycznej angielskiej bajki ilustrowanej wybrali się na wielkie czarowanie, przez pomyłkę Meg zamieniała swoje koleżanki w myszki. Dzieci rysowały, co Meg mogłaby wrzucić do kotła by odwrócić czar.

Zwyczaj Halloween

Na szóstych zajęciach rozmawialiśmy o święcie Halloween, które jest bardzo popularne w krajach anglojęzycznych, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Dzieci dowiedziały się skąd ten zwyczaj pochodzi i jakie tradycje się z nim wiążą. W czasie zajęć dzieci malowały dynie w przeróżne miny. Zajęcia zakończone zostały ulubioną grą naszej grupy „Who took the cookie from the cookie jar?”

Zabawy

Na 7 zajęciach próbowaliśmy dyniowych ciasteczek – były pyszne. Reszta zajęć upłynęła nam na poznawaniu gier i zabaw, które towarzyszą angielskim dzieciom w trakcie różnych spotkań (urodziny, zabawa Hallloween).

Poznajemy USA

Zajęcia te były poświęcone poznaniu Stanów Zjednoczonych Ameryki. Rozmawialiśmy o USA – różnorodności, wielkości państwa, położeniu geograficznym. Amelia opowiedziała nam o Chicago. Na zakończenie uczniowie mieli okazję przebrać się za Statuę Wolności.

Food in USA

Na zajęciach 8 poznawaliśmy smaki najpopularniejszego jedzenia w USA. Uczniowie obejrzeli prezentację o tytule „Food in United States of America”, dzięki której poznali rodzaje posiłków (breakfast, lunch/dinner, desserts), a także typowe potrawy. Resztę zajęć zajęła nam najprzyjemniejsza część czyli degustacja. Próbowaliśmy typowej przekąski – popcorn oraz bardzo popularnego śniadania – penaut butter and jelly sandwich (kanapka z masłem orzechowym i dżemem. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili „Pyszne”.

Przyroda USA

Zajęcia 9 były poświęcone przyrodzie w USA. Uczniowie obejrzeli film o najsłynniejszym parku narodowym Yellowstone, a także bardzo popularną kreskówkę o misiu Yogi zamieszkującym ten park. Zajęcia zakończyła praca plastyczna – malowanie gąbkami. Uczniowie wykonywali rysunki: misia Yogi, Cindy Niedźwiedzicy i misia Boo-Boo oraz symbolu USA czyli bielika amerykańskiego.

Thanksgiving Day

Zajęcia te w całości wypełniły rozmowy o Thanksgiving Day czyli Święcie Dziękczynienia. Uczniowie dowiedzieli się skąd wzięło się to święto i dlaczego jest takie popularne w USA. Obejrzeli film o Krzysztofie Kolumbie i jego odkryciu Ameryki. Na koniec wykonali obrysy swoich dłoni, na których napisali za co są wdzięczni.

Kowboje i Indianie

Motywem przewodnim dzisiejszych zajęć byli rdzenni mieszkańcy Stanów Zjednoczonych i kowboje. Rozmawialiśmy kim byli Indianie, dlaczego tak ich nazywamy, jak żyli i dlaczego jest ich tak mało. W drugiej części tematem przewodnim był Texas i kowboje – ich rancza, stroje, konie, rodea.

Christmas

Tymi zajęciami rozpoczęliśmy okres przedświąteczny i lekcje o zwyczajach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia w krajach anglojęzycznych. Uczniowie mieli okazję obejrzeć filmiki: zapalanie światełek na choince pod Rockefeller Center w Nowym Jorku, oświetlenie domów w USA, dekoracje świąteczne w domu handlowym Harrods w Londynie, święta w Australii. Na koniec wykonaliśmy christmas cards.

Christmas – ozdabiamy pierniki.

Pozostając w klimacie świąt Bożego Narodzenia na zajęciach uczniowie poznali kolejne zwyczaje związane z tym okresem w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Poruszaliśmy się w rytm świątecznych przebojów a na zakończenie dzieci ozdobiły upieczone przez dwie mamy pierniczki. Wesołych Świąt.

Australia – Aborygeni

Na tych zajęciach przenieśliśmy się do zupełnie innego klimatu, ponieważ rozpoczęliśmy cykl zajęć o Australii. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się gdzie leży Australia, kto ją zamieszkuje obecnie,a kto żył tam nim do tego kontynentu dotarli biali ludzie. Obejrzeliśmy bajkę o Bolku i Lolku w Australii, a uczniowie wykonali bumerangi.

Australia Day

Dziś dalszy ciąg zajęć o Australii; rozmawialiśmy o jej położeniu, klimacie, najsłynniejszych miejscach do których z pewnością można zaliczyć Operę w Sydney. Uczniowie mieli okazję zobaczyć obchody święta narodowego Australii tzw. Australia Day oraz wykonać makietę Opery w Sydney.

Australia – Wielka Rafa Koralowa

Zajęcia o Wielkiej Rafie Koralowej były ostatnimi w cyklu zajęć o Australii. Były okazją do podsumowania całej wiedzy o Australii, jej faunie i florze, klimacie i mieszkańcach. Na zakończenie, po obejrzeniu filmów o Wielkiej Rafie Koralowej uczniowie wykonali prace plastyczne rafy koralowej.

Irlandia – the Leprechaun

Zajęcia o Irlandii przeniosły nas z gorącej Australii z powrotem do zimnej i mokrej Europy. Za to Szmaragdowa Wyspa urzekła nas swoimi krajobrazami i legendami. The Leprechaun, czyli małe skrzaty były bohaterami dzisiejszych zajęć.

St. Patrick Day

Irlandczycy co roku 17 marca obchodzą swoje narodowe święto, w trakcie którego cali ubrani na zielono bawią się i świętują słuchając muzyki, jedząc zielone potrawy, pijąc zielone napoje i  uczestnicząc w paradach. Aby lepiej poznać kulturę Irlandii i zwyczaje Irlandczyków w poniedziałek przed 17 marca ubrani na zielono słuchaliśmy irlandzkiej muzyki, jedliśmy zielone babeczki. Uczniowie malowali tęczę, na końcu której Leprechaun (czyli małe skrzaty) schowały garnek ze złotem.

Easter – Wielkanoc

Kanada – zajęcia 1 i 2

Kanada – syrop klonowy i Kahoot!

Szkocja – kilty